In acest articol vom descoperi diferitele componente ale identitatii sexuale, vom vedea in ce relatie coexista sexul biologic cu genul, vom face o mica calatorie in trecut si intre culturile actuale, pentru a descoperi modul in care societatile arhaice si moderne au reprezentat si reprezinta identitati sexuale diferite, pana la stereotipurile de gen si caile de afirmare a identitatii de gen si/sau a orientarii sexuale.
1. Factori bio-psiho-sociali
Identitatea sexuala umana este un spectru format din diferite componente si conditionat de multipli factori biopsihosociali.
Amestecul diferitelor componente si al diferitilor factori biopsiho-sociali da nastere la conformatii unice si variate dincolo de capacitatea unei societati de a le recunoaste, reprezenta si proteja.
2. Identitatea sexuala: componentele sale principale
Identitatea sexuala este o dimensiune a omului care decurge din unirea diferitelor componente:
Sexul biologic: Sexul biologic este definit ca setul de cromozomi (cromozomi sexuali: XX feminin; individ feminin. Sunt cazuri in care nu exista liniaritate intre diversele componente sau in care nedeterminarea unora dintre ele nu permite clasificarea pe baza polaritatii sexuale clare masculin-feminin. Acest caz include toate persoanele intersexuale si/sau hermafrodite ;
Identitatea de gen : Sentimentul profund si durabil de apartenenta la genul masculin, feminin, ambele sau niciunul.
Cand genul atribuit la nastere, pe baza sexului biologic, coincide cu identitatea de gen, se vorbeste de persoane cisgen.
Cand genul atribuit la nastere, pe baza sexului biologic, nu coincide cu identitatea de gen, se vorbeste de persoane transgender .
Transgender este un termen umbrela care include persoane cu o identitate de gen binara (o identitate masculina sau o identitate de gen feminina), persoane cu o identitate de gen non-binara (o identitate care are nuante masculine sau feminine sau o identitate care nu se bazeaza pe acestea). nuante) indiferent daca a fost intreprins sau nu o cale de tranzitie medicalizata (adica se doreste sa se intervina cu terapii hormonale si/sau chirurgicale pentru a-si schimba aspectul);
Orientare sexuala: Atractie sexuala si/sau romantica fata de indivizi de gen opus fata de propriul gen (heterosexualitate), fata de indivizi de acelasi gen (homosexualitate), fata de indivizi de gen propriu sau de celalalt gen (bisexualitate). Orientarea sexuala nu este o structura monolitica, ci una fluida.
Nu numai datorita faptului ca si ea este rezultatul diferitelor subcomponente, ci si datorita noilor declinatii care apar treptat.
Recunoastem astazi o orientare pansexuala (atractie sexuala si/sau romantica fata de un individ, fara a acorda importanta sexului sau genului acestuia) si o orientare asexuata (lipsa atractiei sexuale fata de orice sex sau gen sau absenta interesului sau dorintei de a face activitati sexuale sexuale) ;
Rolul de gen: set de asteptari pe care o societate crede ca ar trebui asteptate pentru simplul fapt de a fi barbati si de a „functiona” ca barbati si pentru faptul de a fi femei si de a „functiona” ca femei. Modul in care o societate se asteapta ca un individ sa „functioneze”, ca membru al genului masculin si/sau feminin, este legat de un aspect exclusiv cultural.
3. Sexul si genul biologic, clasificari alternative de gen si stereotipuri de gen
Pentru a intra intr-o relatie cu realitatea sa, dandu-i sens si simplificandu-i viziunea, fiintele umane folosesc instrumentul cognitiv al categorizarilor.
Categorizarea inseamna aducerea in acelasi grup a tuturor acelor elemente care impartasesc una sau mai multe trasaturi comune. Pe baza acelor trasaturi comune, avem tendinta de a crede ca toate elementele apartinand unei anumite categorii functioneaza intr-un mod foarte asemanator.
Una dintre cele mai vechi forme de clasificare apare din divizarea fiintelor umane in functie de sexul lor biologic.
Categorizarea care are loc pe sexul biologic, care reprezinta ansamblul simbolizarilor, arhetipurilor si comportamentelor pe care o societate le atribuie unei persoane ca barbat sau femeie, se numeste gen . Pentru a simplifica am putea spune ca sexul este un cuier peste care societatile isi construiesc o rochie: genul. In multe culturi occidentale, clasificarea de gen este binara (sexul masculin corespunde statutului viitor al barbatului, iar sexul feminin corespunde statutului viitor al femeii).
In altele, clasificarea pe gen poate include mai mult de doua sau chiar sa nu se bazeze pe sexul biologic
3.1 Clasificari alternative de gen
– Berdache
Al treilea gen, dincolo de cel al barbatului si al femeii, intalnit in peste 150 de societati native americane. A implicat oameni de sex masculin cu identitate de gen feminin. „A fi femei in corpurile barbatilor” a fost considerat de nativii americani o conditie metafizica si, prin urmare, punctul maxim de apropiere intre barbat si divin. Din acest motiv, oamenii Berdache au fost nu numai acceptati, ci chiar divinizati detinand roluri sociale importante precum cel de curator sau saman.
– Feminismul paternitatii
Identitati adanc inradacinate in oamenii si cultura insulelor Samoan. Termenul Fa’ afafine este un termen umbrela care se refera in primul rand la persoanele de sex masculin cu o identitate de gen feminin si un statut social, desi nu toti se identifica exclusiv cu genul feminin, ci adesea intr-un gen care include amestecarea energiilor feminine si ale masculin. Fa’atama este un termen umbrela care se refera in primul rand la femeile cu identitate de gen masculin si statut social. Si acesta este un grup eterogen in identificarile variate pe care oamenii le adopta.
– Hijra
Al treilea gen prezent in multe culturi asiatice si recunoscut si din punct de vedere legal in multe tari. In ciuda recunoasterii legale, discriminarea sociala pe care oamenii Hijra sunt fortati sa o sufere este inca puternica
– Clasificarea de gen la inuit
Inuitii, o populatie arctica, folosesc clasificarea de gen care nu se bazeaza exclusiv pe sexul lor biologic. Inuitii isi bazeaza adesea sexul copiilor pe cel al stramosilor decedati ale caror suflete sunt legate de ei. Se poate intampla ca sufletul unui gen masculin decedat sa fie asociat cu indivizi feminini si invers.
Numai in perioada pubertatii oamenii sunt educati conform dictaturilor culturale ale propriului gen, pastrand in acelasi timp o latura distinct feminina (in cazul persoanelor de sex masculin legate de sufletele femeii decedate si educate „in sensul feminin” in timpul copilariei) si o latura distinct masculina (in cazul persoanelor de sex feminin legate de sufletele decedatului de gen masculin si educate „in sens masculin” in timpul copilariei).
4. Stereotipuri de gen
4.1 Stereotipuri de gen: limite si consecinte
Atunci cand clasificarile de gen si informatiile pe care le deducem din acestea nu mai sunt utilizate in mod flexibil, vorbim de stereotipuri de gen, adica de credinte larg raspandite, impartasite si transmise in cadrul unei societati despre felul in care barbatii sau femeile ar trebui sa se comporte, sa se imbrace si sa fie ca atare. .
Stereotipurile de gen, ca toate formele de categorizare si stereotip, au o functie adaptativa in sine, adica aceea de a permite fiintelor umane sa economiseasca in termeni cognitivi si sa intre in contact cu o realitate altfel complexa si variata.
Cu toate acestea, folosirea fara discernamant contribuie la credinta eronata ca unele diferente pur culturale intre genuri se bazeaza de fapt pe aspecte biologice, accentuand astfel distantele dintre genuri, fara a lua in considerare diferentele dintre indivizii apartinand aceleiasi categorii de gen sau a nega structurile identitare care treci dincolo de binarul barbat-femeie. Cu cat stereotipurile sunt mai puternice, cu atat este mai mare stresul pe care oamenii se afla in indeplinirea asteptarilor societatii fata de ei in functie de sexul lor.
Chiar si astazi, stereotipul potrivit caruia femeile sunt mai potrivite pentru rolurile parentale si de ingrijire nu le ofera multora dintre ele posibilitatea de a-si stabili vise, scopuri si aspiratii care sa depaseasca aceste roluri si, in acelasi timp, stereotipul care vrea ca Barbatul sa fie lipsit de emotiile il indeparteaza de posibilitatea fiziologica si naturala de a le experimenta sau de a le recunoaste
4.2 Stereotipuri de gen in Italia conform datelor Istat din 2018
A doua este trecerea, adica tendinta persoanei transgender de a fi confundata de catre altii ca fiind o persoana de sexul biologic tinta. In caz de trecere foarte mare, coming out ar deveni un proces optional. In caz de trecere joasa, iesirea este adesea o cale obligatorie.
5. Nu exista momentul potrivit pentru a o spune
Dezvaluirea naturii tale lumii este un moment de mare eliberare si afirmare a identitatii tale, precum si un instrument pentru a-i ajuta pe cei care sunt inca incapabili sa vorbeasca deschis despre ei insisi.
Nu exista nici un moment potrivit pentru a spune asta decat al tau. Nu te simti vinovat daca nu ti-a venit inca timpul si daca vorbirea te face inconfortabil. Ofera-ti sansa de a descoperi un loc sigur si de a intra in legatura cu prietenii si rudele gata sa-ti fie aliati